Beaujolais Primeur: van zijn voetstuk gevallen

Home » Beaujolais Primeur: van zijn voetstuk gevallen
Ondanks alle positieve berichten over dit jaar valt niet te ontkennen dat het marketingsprookje van de Beaujolais Primeur helaas een slecht einde kent.

Wat ooit begon in 1951 als een briljante marketingstunt is nu niet meer dan vergane glorie. Al jaren leidt de Beaujolais onder het beschadigde imago. Weliswaar zetten veel producenten versterkt in op kwaliteit, de prijzen van de Beaujolais wijnen waarvan een derde als Primeur wijnen wordt verkocht bevinden zich in een vrije val. In het verleden haalden de Beaujolais wijnen nog wel een prijsniveau wat zich kon meten met goede Bourgogne wijnen, op dit moment is dat nog slechts een fractie. En dat bij een kwalitatief goede oogst van beperktere omvang dan de afgelopen jaren. Oorzaak is de druk van handelaren op de producenten.

De Bourgogne wijnen kunnen zich echter verheugen op positieve ontwikkelingen. De bekende veiling Hospices de Beaune bracht t.o.v. afgelopen jaar met € 5,4 milj. bijna het dubbele op. De veiling is een soort conjunctuurmeter aldus Michel Baldasinni, voorzitter van de BIVB, (belangenvereniging van de Bourgogne). Een oppepper die het gebied goed kan gebruiken omdat alleen al tussen augustus 2008 en eind juli 2009 de export met 24,5 % afnam t.o.v. het jaar daarvoor. Nog erger is het in de Champagne; daar liep de export met maar liefst 49 % terug.

Bron: vertaald en bewerkt artikel uit Die Welt van 20/11/2009.