We proeven vooral met onze ogen

Home » We proeven vooral met onze ogen

Onderzoekers van het Stanford & California Institute of Technology vroegen aan een twintigtal vrijwilligers om vijf soorten wijn te proeven. Op het etiket stond de prijs van de wijn genoteerd. Een fles kostte 5 dollar, een andere 10, een derde 35, een vierde 45 en de vijfde kostte 90 dollar per fles. De vrijwilligers waren net als de meesten onder ons gematigde wijndrinkers en zeker geen experts. Na de proeverij zeiden ze wat kon worden verwacht: ‘De duurste wijn was de beste’.

Spijtig genoeg voor hen hadden de onderzoekers op voorhand de boel belazerd. De wijn van 90 dollar zat namelijk ook in de fles die een prijslabel van 10 dollar had meegekregen. De wijn van 45 dollar was exact dezelfde als die degene die in de fles van 5 dollar zat. Geen van de testpersonen merkte dat op en allen verkozen de wijn die in de duurste fles zat.

Bron: www.express.be/joker