Wat wijn statistieken

Home » Wat wijn statistieken
Omzet: over het geheel genomen laat de consumptie van wijn in 2009 een lichte stijging zien. Ook de omzet stijgt, maar dit is mede veroorzaakt door de hogere verpakkingenbelasting op wijn. Nederlanders dronken in 2009 gemiddeld 21,7 liter wijn per hoofd van de bevolking. De gemiddelde prijs van een fles wijn van 0,75 liter bij de supermarkt is nu € 2,83 en bij de slijter € 4,51.
Oorsprong: van de totale consumptie van wijn in Nederland heeft Frankrijk nog altijd het grootste marktaandeel, te weten 36%. Zuid-Afrika volgt met 21,6% en Duitsland met 11%. Chili groeide met 16% het hardst en heeft nu een aandeel van 7,3%, net achter Spanje met 7,7%.
Groeimarkt: Parelwijn vertoont een stijging van 30% in het volume. Mousserende wijn laat zelfs een stijging van 49% zien. De verkoop van Prosecco beslaat bijna een derde van alle mousserende wijn.
Leeftijdsopbouw: uit het onderzoek is gebleken dat 76% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder regelmatig wijn drinkt. Bij de leeftijdscategorie tussen de 18 en 25 jaar is witte wijn het meest populair. Mousserende wijn wordt het meest gedronken door mensen uit de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Over het geheel neemt de populariteit van rode wijn toe.
Overige: wijn wordt op meer momenten dan voorheen geconsumeerd, maar per moment drinken we minder. Wijn wordt ook net als in de zuidelijke landen steeds meer bij het eten gedronken. De behoefte om te variëren neemt duidelijk toe, men wil steeds vaker nieuwe en onbekende wijnen proberen.

Bron: Productschap Wijn